Contact: 06-40166963

Naheffing Belastingdienst onterecht!

blog16-naheffing-na-ongerichte-betaling1-300x168

13 oktober 2016

Het kan je zomaar gebeuren. Je denkt dat je een belastingaanslag of –aangifte netjes op tijd hebt betaald. De Belastingdienst denkt er echter anders over. Gevolg: naheffing en/of boete, omdat jij zogenaamd te laat was! 

Wat doet de Belastingdienst?
Ze gaat aan de haal met jouw betaling en boekt die zonder pardon af op andere te betalen belasting. Er is namelijk een leidraad voor belastingambtenaren, waarin staat dat een betaling zonder juist betalingskenmerk mag worden afgeboekt op de oudste openstaande belastingschuld.

Betalingskenmerk
Als je een bedrag overmaakt naar de Belastingdienst is het erg belangrijk dat je het juiste betalingskenmerk gebruikt. Het betalingskenmerk staat meestal op de aanslag of acceptgiro. Als je een aangiftebelasting betaalt (bijvoorbeeld btw), dan kun je het betalingskenmerk vinden op het jaaroverzicht. Vaak biedt de software waarmee je de aangifte berekend als service dat het betalingskenmerk nog eens afgedrukt wordt op het overzicht van de aan te geven bedragen.

Betalingskenmerk kwijt?
Lukt het nou helemaal niet om het betalingskenmerk te vinden? Of weet je niet meer welk aangifte- of aanslagnummer bij een betalingskenmerk hoort? De Belastingdienst helpt! Je kunt het goede nummer zoeken met behulp van de omrekenmodule van de Belastingdienst.

De rechtbank oordeelt
De Rechtbank Noord-Nederland heeft geoordeeld, dat betalingen met een onjuist kenmerk (ongerichte betalingen), niet zomaar op een andere aanslag mogen worden afgeboekt. De belastingplichtige moet altijd de gelegenheid krijgen om alsnog een bestemming aan de ‘ongerichte betaling’ te geven. Ga dus niet zomaar akkoord met een naheffing of boete!

Wat te doen bij een onterechte naheffing?
Schrijf een brief naar het betreffende belastingkantoor, waarin je bezwaar maakt tegen de naheffingsaanslag. Vergeet niet meteen uitstel van betaling aan te vragen voor deze naheffingsaanslag, anders krijg je daar weer problemen mee. Als je in de brief uitlegt hoe het is gegaan en wat het juiste betalingskenmerk is, dan moet de Belastingdienst jou tegemoet komen.

Heb je hulp nodig? Mail of bel me dan, samen komen we er wel uit!