Tweedehands aankopen in je boekhouding

duurzaam-tweedehands-300x185

 

Duurzaam ondernemen, crisis of Nederlandse zuinigheid?

Het zijn alledrie argumenten om tweedehands aankopen te doen voor je bedrijf. Maar waar moet je nou op letten als je geen factuur krijgt van je aankoop? Ik zet de belangrijkste aandachtspunten voor je op een rij.

Hoe bewijs je een tweedehands aankoop bij een particulier?
Wie kent Marktplaats niet? Het kan stukken goedkoper zijn om tweedehands spullen te kopen via veilingsites als Marktplaats.nl. Op deze sites kom je veel particuliere aanbieders tegen. Zakelijke kosten moeten altijd aantoonbaar zijn. Bewaar dus zoveel mogelijk bewijsmateriaal. Een print van de advertentie is al een goed begin. Een bankafschrift met een omschrijving zou perfect zijn. Betaal je contant, dan kun je vragen of de verkoper op de advertentie wil schrijven dat hij het aankoopbedrag contant van je heeft ontvangen en zijn handtekening daarbij wil zetten.
Als je liefhebber bent van rommelmarkten, dan wordt het wellicht lastiger om bewijsmateriaal te verzamelen. Tip: houdt goed bij waar en wanneer je hoeveel gekocht hebt. Maak een foto, bewaar een bonnetje van de koffie die je hebt gedronken, maak je verhaal aannemelijk!

> € 500 Inkoopverklaring
Voor particuliere goederen of goederen die onder de marge-regeling vallen met een aanschafwaarde hoger dan € 500 verlangt de Belastingdienst een inkoopverklaring. Deze verklaring is verplicht.
Je geeft de inkoopverklaring aan degene van wie je de goederen koopt. De leverancier moet de verklaring ondertekenen. Bewaar zelf een kopie in je eigen administratie. Om het jou makkelijk te maken, heb ik een kant en klare blanco invulversie van de inkoopverklaring gemaakt. Je kunt hem hier downloaden.

Btw en marge-regeling
Particulieren mogen geen btw berekenen. Je mag dus nooit btw verrekenen als je een aankoop hebt gedaan van een particulier. Als je de aankoop weer doorverkoopt en zelf wel btw moet bereken, dan mag je de marge-regeling toepassen. Kortgezegd hoef je dan alleen btw te berekenen over de winst. Je boekhouder weet hier alles van, vraag hem of haar hoe je deze regeling in jouw geval het gemakkelijkst toepast.

Bedrijfsmiddelen afschrijven in 5 jaar
Als je een bedrijfsmiddel koopt, dat duurder is dan € 450 en langer dan 1 jaar meegaat, dan is je aankoop een investering. De kosten van zo'n investering, mag je niet ineens ten laste van je winst brengen. De aanschafkosten verdeel je over de levensduur van het bedrijfsmiddel. Dit heet afschrijven. Afschrijven doe je fiscaal gezien in minimaal 5 jaar. Dit geldt ook voor tweedehands investeringen.

Investeringsaftrek
Ook bij tweedehands investeringen heb je gewoon recht op investeringsaftrek, als je voldoet aan de voorwaarden. De Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek bedraagt in 2022 28%. Dat is toch leuk meegenomen!

Wil je meer weten of heb je andere vragen over je bedrijfsfinanciën of je boekhouding? Stuur ons dan een mailtje. Je krijgt altijd een reactie.